MEZTELEN ÜGYNÖK Szórakoztató Irodalmi Magazin Büszkeség és balítélet Szerkesztői esszé Csetlünk, botlunk,
esetlenkedünk, emberit alkotunk,
tiszta szívből. Határozottan azzal a célkitűzéssel
indultunk, miszerint sokkal
több ember olvashatna, ha lenne olyan médium, ami csak a
könnyű irodalmat hozza
nekik, néhol elgondolkoztatva, néhol csupán szórakoztatva,
egyszer fantasztikus
témában kalandozva, máskor történelmi, misztikus díszletek
között. A sci-fi
határozottan a fő zsánerem, de nem engedhetem meg
magamnak, hogy a rengeteg
tehetséges hazai szerző, a más témákban alkotók
kizáródjanak, ezért bővíttettem
a témaköröket. A fiatalok – ez meggyőződésem – azért nem
olvasnak, mert nem
tapasztalták meg a belső mozizás nagyszerű élményét,
készen kapott, digitális
képekben és másodpercenkénti
ütemezésben
adagolják maguknak az internetről és egyéb médiumokról
érkező információt. Nem
állítom, hogy jobb időtöltést jelent az olvasás, de az
tény, hogy az
információs társadalomnak nem érdeke, hogy könyv, novella
elvegye a fiataloktól
azt az időt, amit a hálózatra kapcsolva inkább
eltölthetnek. Túl a negyedik x-emen
nálam ez pont fordítva van. Én a digitális médiát, az
üzleti alapon,
fogyasztásra buzdító módon szerkesztett csatornákat is
használom, de egyre inkább
sajnálom azt a rengeteg órát, amit az információk
átszűrésével kell töltenem,
és egyre inkább vágyok az olyan minőségi időre, amit
olvasással,
beszélgetéssel, vagy éppen a kiadványaim szerkesztésével
tölthetek. Hiszem,
hogy a mások meséit, rajzait, vagy dalait befogadó állapot
is egyfajta alkotói
révület. Ajándék ez a tudás, szeretném erre megtanítani
azokat, akik még nem
birtokolják! Kapok a folyóiratért hideget,
meleget.
Megvásárolják az újságosnál, és jönnek levelek,
gratulációk. Jönnek néha szidalmak,
mint később kiderült, olyanoktól is, kik még nem is
lapozták. Az eddig megjelentekben
számonként húsz novella, és
azokhoz kapcsolódó illusztrációk vannak, és mindkettőben
képtörténet is helyet
kapott. Képregénynek nem nevezném ezeket, mert a comics
apró, szövegbuborékos
képkockáira annyira nem emlékeztet, inkább gazdagon,
bekezdésenként illusztrált
novellák, karcolatok. A cím választásánál
provokatívat, valami nem
könnyen felejthetőt kerestem. Az első szám első története
lett a címadó. Ez a
sztori egy földönkívüli agressziót elhárító hivatal jól
kiképzett ügynökéről
szól, aki rendre olyan helyzetekbe kerül, hogy
leruhátlanodik. Meztelenül is az
emberiség védelmezője tud lenni. Mondanám, hogy
szimbolikus, nagy
mondanivalókat hozó történet, de leginkább csak humor. A második számban
folytatódik ez a mese,
azonban az írások külön-külön is érthetők. Az első szám
képes történetei között
van egy távoli galaxisok foglalkozásait bemutató, és egy
csattanós ufó-kaland.
Ebben a kiadásban helyet kapott Urbánszki
László két történelmi novellája is. László barátom már a
második könyvét írja,
mindkettőre ebben az évben kapott megbízást, örülök neki,
hogy velünk van. Az
első két számban még a kalandok ifjú mestere Bukros Zsolt
is társunk volt,
előbb Fairlaine álnév alatt publikált, majd az eredeti
nevét is bedobtuk a
köztudatba. Nagy kár, hogy ő kiesett, regény írására
kapott megbízást másik
kiadótól, és ezzel teljesen leköti magát. (Az olvasóinknak
hiányozni fogsz Zsolti!) Bökös Borbála a nagy
felfedezettem, bár ő már a
találkozásunk előtt felfedezte magát, a tehetségét.
Szerencsére! Borival
készülünk könyvet is kiadni! Az első MEZTELEN ÜGYNÖKBEN
olvasható tőle egy
szívszorító történet, amelyben az Egyesült Államokból
hazatérő idős embert
meglepetések várnak a szülővárosában. Bori úgy tud
érzelmes lenni, hogy egyszer
sem csúszik bele a giccsbe, mégis az olvasóink közül
többen is jelezték, hogy
elsírták magukat a novella hatására. Sorolhatnám a többieket is, de
azért minden poént
ne lőjünk le, hiszen a szerkesztőségben az első szám még
kapható. Nézzük a kritikával sújtott
második számot! Egy jóképű legényke látható a
címlapon, a
Varanium-2 holdjáról. Éppen befog néhány félvad embert a
kedvesének, mert
ezeket élve is, halva is fel lehet használni. A figura egy
tragikus, véres
jelenet szándékosan egyszerű, készakarva gyermekien vidám
ábrázolása. Humornak
szántuk, ha ez nem jött át, akkor tényleg hibás vagyok.
Meg fogom erről
kérdezni az olvasókat, hogy őnekik bejött-e ez a viccesnek
szánt kép. Azért ne
tévesszen meg senkit a borító, volt a Galaktikának is a
többihez képest csúnyább,
volt más magazinoknak is egyszerűbb. Lesz még sok szám,
lesz még sok címlap,
majd a huszadik után rendezünk belőlük szépségversenyt, és
akkor ez, a második kerül
utolsó helyezettnek. A novellák rendben vannak, a belső
grafikai elemek pedig
illusztrációk, az írások történeteit, hangulatait
szolgálják, így sokfélék. *** Szélesi Sándor egy nagyon jó
író, végighaladhatnánk
a korszakain, időrendi sorrendben vizsgálhatnánk azt a
folyamatot, ahogyan egy
kezdő, tehetséges, de még eszköztelen amatőrből igazi
profivá vált. Tudja, aki nyomon követte
Sheenard (Szélesi) pályafutását,
hogy az első regényei (például a Városalapítók, vagy a
Parázs varázs) néhol együgyűen
szájbarágósak, a kezdőként lehetőséget kapott író ezeket
indokolatlanul
túlírta, csicsázta. Mostanra Szélesi egy igazi profi, én
is élvezettel olvastam
a késői regényeit, néha-néha még a szerkesztő üzemmódból
is kikapcsoltam, és
elmélyedtem az ő világában. A bennem élő bizalom arra
sarkalt, hogy higgyem,
aki ilyesmit alkot, az egy jó ember. Jószívű, segítőkész,
épp mint regénybeli
pozitív hősei. Nem találkoztam vele személyesen, én
ugyanis idő hiányában nem
járok találkozókra, én egyszerűen a mezei Olvasót
jelképeztem Sándor fele.
Különösen, hogy a Facebookon egyszer pozitív
észrevételekkel dicsértem, amit ő
megköszönve elfogadott. Azután megjelentette ezt a
kritikáját. A blogjában.
Természetesen joga volt hozzá. Aki nem olvasta, annak annyit
tudok erről mesélni,
hogy megalázó, lesújtó, végkövetkeztetésként az írói,
kiadói munkától is eltanácsoló.
Állítása szerint a magazin annyira gusztustalan, hogy a
barátja csak két ujja
közé csippentve tudta megfogni. Sándor aggodalmát fejezi
ki, és félti tőlünk az
olvasókat. Nem először kapok kritikát.
Aki dolgozik
(vállalkozik), az természetesen hibázhat is. (Csak az
hibázhat, aki dolgozik.)
Mégis, talán ez az első vállalkozásom, amit nem elsősorban
a haszonért, hanem
az elkötelezettségem, az irodalmi, alkotói hitvallásom
miatt fogok
végigcsinálni. A végigcsinálás ebben az esetben azt
jelenti, hogy amíg csak
lehetséges, az újságosnál meg lehet majd találni a
MEZTELEN ÜGYNÖKÖT. A honlapon, a kritika után már
reagáltam, akkor még
kicsit tüzesebben, pattogósabb szavakkal. Nem is szedem
ezt le onnan, nincs mit
szégyellnem miatta, viszont azóta annyi támogató levelet
kaptam (nem
családtagoktól, rokonoktól), hogy ezektől megnyugodtam.
Abban a cikkemben még
azt mondom, ha Sándor az első szám megjelenése idején így
leradíroz, talán abba
is hagytam volna. Igen, de jönnek a
visszajelzések. A támogatóim
abban megegyeznek, magamtól rá sem jöttem, amíg ők nem
mondták: a negatív
reklám is reklám. Nem hittem elsőre, de már látszik.
Beszélnek róla, keresnek,
ízlelgetik a címét. (Sándor, miért nem az első számot
cikizted? A rézfán
fütyülőjét, nem jött volna vissza egyetlen darab
remittenda sem a LAPKERTŐL!) Sheenard blogjában mindjárt
reagálnak is a ráérő
kommentelők. Van, aki több ezer karakterben elemzi a
honlapomon közzétett
válaszomat, bekezdésről bekezdésre értelmezi a szavaimat,
ahogy tudásából telik.
Ezt nem bánom, mert amúgy nem rossz író, az ő szavai
intellektuálisan már
majdnem egyenrangúak az enyéimmel. Más is sietett még azon
a napon egyetérteni
a mesterrel, ami igen furcsa, mert hiszen október 23.
volt, vasárnap. Hol
tudtak magazint vásárolni, hogy megnézzék a saját
szemükkel? Még ha a leközölt
borító képe alapján rossznak is látták a címlapot, hogyan
tudtak beleolvasni a
belívbe? Ezek miatt az aznapi hozzászólások a Szélesivel
való szolidaritásukról
szóltak, nem pedig az alkotásainkról. *** Az indulás után, amikor
megkaptam az első rajongói
levelet egy fiatal olvasótól, aki alig várta, hogy
kijöjjünk a következő
számmal, akkor tudtam, hogy kihez tartozok: csak az
olvasóhoz. Mindegy, hogy
pénzért, vagy ingyen adom az alkotásainkat, én nem érzek
olyanfajta
elkötelezettséget magamban a szakmával, aminek alapján
majd ők besorolnak egy
hierarchikus rendszerbe, és ez az olvasókat is csak
hátrányosan érinthetné.
Elkötelezett is tudnék lenni, persze, de csak cserébe. A
segítségükért
cserébe, de ezt így már sohasem tudhatjuk meg. Azt viszont
megtudhattuk,
megérthettük, hogy Sheenard nem akart segíteni. De akkor
mi volt a célja? Egyre nyugodtabb vagyok,
visszatér a
magabiztosságom is, hiszen nem történt semmi rendkívüli,
ami aggasztó, az
inkább a következő: Sándor és társai írók. Kutya
kötelességük lenne,
hogy örömmel, segítő, alkotó kritikával fogadjanak egy
ilyen kezdeményezést,
ahol a máshol fórumot nem kapó tehetségeket támogatjuk.
Nem ígéretekkel, nem
magánkiadásuk gondozgatásával, hanem konkrét, azonnali
megjelenéssel. A hibák
felett szemet ne hunyjanak, épp ellenkezőleg. Sándor
szavaiból,
következtetéseiből azonban méregként csepeg az a hatalmi
törekvés, hogy ő, mint
a kultúra felkent papja betiltassa ezt az új
kezdeményezést. Ez így persze
spekulatív, de ti is eljátszhattok a gondolattal, hogyha
közülük bármelyik mondjuk
a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalban dolgozna, akkor meg
is próbálná. Vagy
(mivel sci-fi írók vagyunk), elképzelhetitek azt is, hogy
egy antiutópikus
világban mit tennének velünk... Van egy érzésem, nem kell
elfogadnotok, lesz, aki
rögtön átéli, mert gyakran érez hasonlóan, és olyan is
lesz, aki emlékszik,
hogy vele is megtörtént: azért bántanak, mert őnekik (és
minden korábbi
tiszteletem ellenére Szélesi nagyon jó példa erre) nem
adatott ilyen segítség.
Mert őnekik minden érvényesülésért kőkeményen meg kellett
dolgozniuk, mert ők
rengeteg megalkuváson vannak túl, és a rendszer szabályai
szerint végre
elérhettek valamit. Sándor mögött például nem egy
gyermekien lelkes ember áll,
aki pénzét, idejét beleteszi az ő érvényesülésébe, hanem
több évtizedes szekér
mozgatás, ahol a szekér nem az övé. Társadalmi
felelősséggel jár ez a szerep
is, másfélével, mint az én egyszemélyes rizikóm, de
felelősségteljes, ezt
elismerem. De miért arra használja ezt a helyzetet, hogy
büntessen. Miért nem
látja bennünk a jót? Miért nem arról cikkezik?
Kénytelen-kelletlen bevallotta a
magazin néhány erényét is, micsoda segítség lett volna az
általam képviselt
csoportnak, ha megfordította volna a jó, és a rosszindulat
előjeleit, és a
hibák felett szemet nem hunyva kiemelte volna az értékeket
is. Nem csak a
lapokon kinyomtatottakat, hanem azokat is, amik elvezettek
idáig. Hogy van
valaki, aki nem nyaralni viszi a családját a spórolt
pénzéből, ehelyett
felbukkan ismeretlenül az
irodalmi életben, és egy
jól-rosszul elkészített, máshol nem szerepeltetett
írókat bemutató kiadványt a
saját kockázatára kiad. És ezzel a lelkesedéssel
mindjárt még honlapokat is
készítsen, egyet kifejezetten az alkotók bemutatására.
Ismersz még ilyen
embereket Sándor? Ilyen egyszemélyes szerkesztőségeket?
Tudod-e, hogy ennek az
ügynek komoly kockázata van? Akár családok életét is
befolyásoló kockázata.
Tudsz-e a felelősségedről? Nem egy távoli földrész
ügyeiről nyilatkoztál, hanem
egy tehetséggondozó vállalkozásról a szomszédodban.
Arról mondtad a többieknek,
hogy ne támogassák. Így,
ebben az összefüggésben
is, és az első szám ismerete nélkül is azt állítod, hogy
sz*r a munkánk? Néhány dolgot sajnálok.
Sajnálom-lista: Sajnálom, hogy vannak, akik
árkot ásnak, sajnálom,
hogy nem fogadott minden tehetséges ember a barátjának. Sajnálom, hogy Sándor nem
keresett meg a lehúzó
cikk írása előtt, és nem kérdezett meg arról, amiről
megkérdezhetett volna. Megkérdezhette
volna, hogy mi a szándékom ezzel a kiadvánnyal? Elmondtam
volna neki
ugyanezeket. Erre ő, aki számomra ekkor még hiteles ember
volt, tanácsokat adhatott
volna. Azt is sajnálom, hogy megkerestem email-en,
és arra való hivatkozással, miszerint ellehetetlenít
minket azon olvasók előtt,
akik még nem is tarthatták kézben a kiadványt, azt kértem
tőle, hogy szedje le
a cikket. Na ezt meg azért sajnálom, mert a válaszában
kedves könyörtelenséggel
közölte, hogy nem! Uff, ő beszélt. *** Én ennek a frissen tört
ároknak a másik oldalán
olyanokat látok, akik valamiért hatalmasnak gondolják
magukat. Olyanokat látok
ott mérgesen szónokolni, akiknek ezt az árkot inkább be
kellene temetniük. Zavarban
vagyok, mert indulatosan, de formailag szépen beszélnek. A
távolabb állók arcán
csak ki nem mutatott érzelmeket látok, mert vannak, akik
bármit is gondolnak,
ezekhez a szóvirágokból font csokrokhoz hozzá sem mernek
szólni. Zavarban vagyok, mert eddig
azt feltételeztem, hogy
az írók ismerik az alázatot, a segítségnyújtás, a
támogatás, az ünneplés
alázatát. Én azt kértem volna tőlük, ha lett volna időm
mindjüket személyesen
megkeresni, hogy álljanak az ügyem, az ügyünk mellé, és
szolgáljuk együtt az
olvasókat. A felhasználóinkat, akik miatt alkotunk, akik
miatt kicsit
értékesnek érezhetjük magunkat. Erre már nem volt
érkezésem, és most meg a mi
álmainktól akarják megvédeni ezen olvasókat, mondván, hogy
az övék profibb, ízlésesebb.
Ha nem tudtok szeretettel
fogadni engem, minket,
akkor maradjon az, hogy hagyjatok békén. A sok karakterben
velem foglalkozó
írótárs (ha jól emlékszem le is hülyézett) még a saját
honlapomra is beugrott,
nem bírt a nagy vágyaival. Ott is kiosztott, azt kiabálta,
hogy micsoda bénaság
az, amit csinálunk. Kitöröltem a hozzászólást. Az IP címét
nem tiltottam le, ha
megemberesedik jöhet, de nem bírtam nézni torz
hangulatának ezt a lenyomatát,
kitöröltem. Először csináltam ilyet, amióta honlapjaim
vannak, nem is akarom
bevezetni. *** Nos; jobb híján köszönöm
nektek az ingyen reklámot,
nem kérem, hogy vásároljátok meg a magazint, aki jelzi
felém, annak küldök az
előző számból egy példányt ajándékba.
A fentiektől
függetlenül mindenkit várok továbbra is szeretettel a www.irjunk.hu honlapon
is, ez a magazin előszobája,
egy alkotói fórum, ahol egyre többen töltünk fel szöveges
és képi alkotásokat.
Ingyenes, és egyre látogatottabb.
|