Az
Ön
belépési
neve Vendég
·
Csoport "Vendégek"Üdvözöllek,
Vendég
· RSS
2024.Nov.22, 12:03
A megalkuvó lovag támadása
Szélesi
Sándor, a magyar könnyű
irodalom egyik neves képviselője elmarasztaló lapszemlét
tett közzé (itt
olvasható) a magazinunkról. Egyik írótársam hívta fel rá a
figyelmemet, csak
annyit kérdezett, hogy ezt olvastam-e, és a kérdéshez
csatolta az írás linkjét. Várakozó
izgalommal kattintottam, mert
végre egy új, remélhetőleg segítő kritika! A
nagy többséghez hasonlóan magam is
ülve internetezek, ez nagy szerencse, mert bizonyára
leültem volna a
meglepetéstől: egy ilyen támadásra nem számítottam.
Reagáljak-e, vagy szó nélkül továbblépjek? Aludtam rá egy
napot (a párom, és
mások is tanácsolják, hogy nem szabad azonnal nekiesni az
ilyen ügyeknek), és
ma reggel, a kávé után feldobtam egy érmét, mert a fej,
vagy írást én gyakran
használom a többesélyes választási helyzetekben,
segítségként. Feldobtam, írás:
válaszolok! Sándor
a magazint még az amatőr,
pár száz darabos kiadványokkal sem tartja egyenrangúnak,
író létére összeszedett
gondolatokkal és formailag kifogástalanul adja elő
végkövetkeztetéseit egy
olyan fórumon, ahol őt lelkes olvasók tucatjai figyelik
egyetértőn.
Ellenállásra, ellenvéleményre nem kell számítania, hazai
pályán van. Ezért
reagálok én is itt, itthon, bár arra az oldalra is
regisztrálva vagyok már
régen, de nem célom, hogy az ottani hívei nekem esve
védjék szellemi
vezetőjüket. Mert ez történne, istenem, hányszor
megtörtént, és mindig veszett
veszekedés kerekedett. Ez csak arra lenne jó, hogy
mindenki a saját, egó
diktálta véleményét polírozza. Pont ezért is leszek
udvarias, és nem engedem el
az agarakat. Nagyon
fontos lenne tudni, hogy az a
bírálat, aminek indoklásában olyanokat olvasok, hogy egy
meg nem nevezett
grafikus undorodva, két ujja közé csippentve adta vissza a
folyóiratot, milyen
indíttatásból keletkezett, Sándornak ezzel mi volt a
célja? Sértett bosszúvágy
hatása alatt szokták magukat ilyesmire kapatni az emberek.
Vajon tényleg
ennyire vacak a folyóirat? Vagy valami személyes komplexus
áll e mögött? Nézzük
a vitathatatlan tényeket:
saját pénzből, egy személyes vállalkozásként, önálló írói,
és képi
alkotásokkal, és az interneten összetoborozott írótársak
novelláival töltöm meg
a kiadványt, nem kevés éjszakai munkaórában. A nappali
"rendes"
munkám mellett pedig járok a levilágítótól a nyomdáig,
onnan a terjesztőhöz, és
más szervezési ügyekben. Egyszemélyes szerkesztőség. Ez
ciki lenne? A
két szám eladási statisztikáit
ebben a cikkben nem akarnám vizsgálni, de azért álljon itt néhány mennyiségi
adat: Az
első számban ötvennyolc
illusztráció, és húsz szöveges alkotás található. A
másodikban harmincegy képi,
és tizenkilenc novella. A második szám jelenleg kétezer
hatszáz példányban van
az üzletekben. Ezek attól független adatok, hogy kinek tetszik, kinek nem, ezek egyfajta mennyiségi mutatói a munkánknak, jelzik, hogy mennyi-mennyi törődés, kitartás kellett ahhoz, hogy ezt elérjük. A tartalom minőségét pedig már sokan pozitívan értékelték, ők talán meg is bántódnak kicsit, mert akkor róluk is állítod, hogy hibásak. Mármint az esztétikai érzékük. A dicséreteket nem lobbistáktól, nem hízelgőktől kaptam, jórészt levélben jöttek a szerkesztőségi emai címre.
Nincs nagy magabiztosságom még ehhez a szakmához, így ezúton is köszönöm, hogy az első önjelölt erkölcsi igazságtevő csapása előtt már feltöltöttek némi öntudattal, ha Sándort kapom elsőnek, talán abba is hagytam volna.
***
Kedves
Sándor! Természetesen lehet
vitatkozni az alkotások színvonalával, de azt jelenthetem: a magazin nem
ennyire sz*r, mint ahogyan Te állítod. Van neki egy
arculata is, többé-kevésbé
szándékosan, szürke árnyalatos és vonalas rajzokkal, a
belív egyszínű technikai
lehetőségeihez igazodva. A címlapok nem érnek Szendrei mester munkáinak a nyomába sem, azokat a LAPKER szakmai tanácsai és előírásai alapján készítettem. A grafikákat én magam alkottam.
Ennek nem csak
exhibicionista okai vannak, hanem leginkább anyagi.
Teljesen tehetségtelennek
gondoltok a grafikus barátoddal? Szomorúan hallom, nagy
szerencsémre azonban
már kaptam eddig őszinte, elismerő szavakat is a
"művészetemért". Néhány ismerős egyenesen őstehetségnek mondott, de nem rossz a szemem, látom, hogy némelyik rajzom csak a szódával elmegy kategória, némelyik pedig tűrhetően jó. Az alkotásra ösztönző fantáziámmal pedig remélhetőleg nem sok baj van. Fiatalkori képzőművészeti tanulmányaim óta eltelt két évtized, ki kellett hegyezni a nem használt ceruzákat, feltölteni a csőtollakat, menni fog ez. A
Te rajztudásodat nem ítélhetem meg, nem láttam egyetlen
produktumát sem,
gondolom azért nem magad készíted a regényeid borítóját,
mert nincs rá időd.
(Ahogyan ígértem: udvarias próbálok maradni, tehát
számolok tízig...) Amennyiben sok elmarasztalást kapok szakmabeliektől ebben a kérdésben, akkor két
választásom marad: vagy
kevesebb illusztrációt jelentetek meg magamtól, vagy
ingyenmunkával bízok meg
nálam rutinosabb képzőművészeket. A kérdést nyitva
hagyom... A
novellák minőségét kifogásolod,
miután a képi megjelenést, és a tördelést elmarasztaltad.
Kiemelsz kettő
szerzőt, mint tűrhetőket, óvatosan megemlíted Nemere
nevét, a többit pedig
fikázod. Igazából nem értem, hogy író létedre miért nem a
literatúra
vizsgálatával kezdted? Hol van a megemlíteni érdemesek
közül az őstehetség Bökös
Bori, vagy a történelmi novellák fénylő írócsillaga,
Urbánszki Laci? Miért nem
esik szó a többiek írásairól? Mi a cél? Írói sértettségből
az egész médiumot
megalázni, vagy egyenként megvizsgálni a szerzőtársak
munkáit, és alkotó
véleményt mondani?
Így nem kellett volna hozzányúlni, hozzánk nyúlni.
Vagy ha igazán aggódtál a színvonalért Sándor, miért nem írtál egy üzenetet? Be voltunk egymásnak jelölve a Facebookon, beszélgettünk is már ott, megvolt a személyes kontaktus.
***
Alapvető
világszemléleted miatt
bántott meg Téged a médium. Amíg Te szorgos munkával érted
el, hogy kiadód,
grafikusod, olvasóid legyenek, erre ráment évtizednyi
átvirrasztott éjszaka,
rengeteg családtól elcsent munkaóra, sok megtorpanás, az
ihletett pillanatok
édes gyötrelme közben. Te jogosan úgy érzed, hogy a
mostani népszerűségedért
megdolgoztál. Idáig én magam is ünnepeltelek, és
csodáltalak ezért. Hoppá!
Felbukkant valaki, aki az
irodalmi életben ismeretlen, akit nem jegyeznek a sci-fi,
és írói találkozókon,
aki feltehetően csak egy-két éve ír, és mindjárt veszi a
bátorságot, hogy egy
jól-rosszul elkészített kiadványt a saját (!) pénzén
kiadjon, és ezzel a
lelkesedéssel mindjárt még honlapokat is készítsen.
Szintén egyedül (erről
olvasható a weboldalakon itt-ott). Ez a szemtelen,
nagyravágyó ember semmibe
vette mindazt a verejtékes, hierarchiában helyezkedő,
urambocsá értelmiségi
szándékot, ami a rendszert kiszolgálók kötelező
magatartása kell, hogy legyen. És még olyan hírek is felröppennek, hogy ez a lelkes ifjú kedves szeretettel fogad minden tehetséget! Alázatos tud lenni, nem felejtett el szeretettel foglalkozni a barátaival. És bárkinek, aki bizalommal fordul hozzá adni is kész azokból a lehetőségekből, amelyeket kikapar. Sándor!
Van róla fogalmad, hogy
miközben megtámadsz egy új dolgot, a saját régi életedet
véded? Ha rendben van, védd! Sajnos akkor is védeni szokták, amikor már - jaj de sokan - látják, hogy nincs rendben.
Annak a kultúr-rendszernek a szekerét hajtod,
ami kirekesztő az új, a kezdő írókkal. Amelyik rendszer
megengedi, hogy a friss
írókkal a néhány piacvezető kiadó öt-tíz éves kizárólagos
szerződéseket kössön,
és közben bagóval fizesse ki őket. Végső soron a saját
pozíciódat félted, a
francba, pedig én azért gondoltalak jó írónak, mert a
Beavatás szertartásában
annyira nemes lelkű karaktereket alkottál, hogy azt hittem
Te magad is ilyen
vagy. Talán tényleg, akkor még igen, csak közben beszippantott az erő sötét oldala. Nagyon
is ide kívánkozik, mert a
szerkesztői, emberi hozzáállásomat is megmutatja, és
elhatárol a kultúrkufárok
szellemiségétől, miszerint az író barátaimmal olyan
egyszerű megegyezésünk van,
amelynek értelmében a magazin bevételéből (ha lesz)
egyszerűen, százalékok
alapján risztelünk (osztozunk) majd. Ezt csak az tudja
helyeselni, aki benne
van. Olyan ez, mint a korrupció, ha kívülről nézzük, akkor
mocskos és
igazságtalan, ha benne vagyunk, akkor ügyesség. Sándor, Te
ezt irigyled tőlünk?
Természetesen bármit kiadtam volna Tőled is, a saját
költségemen, ha ez
meggyőzött volna az igazi szándékaimról. Gyanítom, hogy
esztétikai okokra
hivatkozva ezzel az ajánlattal nem éltél volna. Azért nem,
mert meggyőződésed,
hogy egy jó kiadó mögött csakis csapatmunka, szakemberek,
pénz és üzleti terv
állhat. Egy jó kiadónak - szerinted - a rendszerbe
illeszkedve kell működnie,
ésTéged,
aki szintén kompatibilis
vagy a rendszerrel, a kellő tisztelettel kell gondoznia.
Akkor nem ezeknek a
kiszolgálója lettél? Na nem: ha nem értesz egyet a képi
világunkkal, nem vártam
volna ünneplést, de értsd meg, a magazin egy művészi
hitvallás, gyerekeket
szoktat olvasásra (visszajelzések alapján), és van már egy kisebb
olvasótábora. Nem
fikázhatod tovább anélkül, hogy fel ne ébreszd bennem is a
sötét oldal
szörnyetegét, és el ne kezdjek valamilyen buta
rágalomhadjáratot én is. Én
féken tartom az egómat, most itt az ideje, hogy annyi
regény és novella képzelt
világának megalkotása után Te a saját személyiségedet
kezdd el rendbe tenni. A
nyolcvanas évek vége fele, egy
kisebb, két lerészegedés között is sokat olvasó, sőt, a
borozóba, és a házibulikba
is könyvvel a kezében érkező baráti társaság tagja voltam.
Az egyik társunk
bevonult katonának, ott összebarátkozott egy erősen magyar
érzelmű, akkor még
tiltott gondolatokat megosztó társasággal. Úgy jött haza,
hogy teljesen át volt
itatva zsidógyűlölő gondolatokkal, én még
alig-alig hallottam ilyesmit, ilyen hülyeségnek tűnő jelszavakat. Azzal
kezdte civil életét, hogy a
saját könyvtárából kidobálta azokat a köteteket, amiknek
szerzőjét - ki tudja
miért - zsidónak mondta. Fel sem fogtam, a többiekkel jobb
híján csak röhögtünk
rajta, bár a könyv kidobása az én szememben blaszfémia
volt, fiatalemberként
eszköztelen voltam, hogy tegyek ellene, főleg egy régi
baráttal szemben. Az
elmúlt sok évben gyakran eszembe jutott, hol szomorúan,
hol vidáman elevenítve
fel az emléket, de azt sosem tudtam, hogyan lehet a saját
könyvtárunkból akár
egy könyvet is kidobni. Maximum eladni, vagy elcserélni,
odaajándékozni, de
kidobni? Most sem teszek ilyet, de az Anthony Sheenard
(Szélesi Sándor)
könyveket, azokat is, amelyeknek az olvasását túlírtan
unalmas mivoltuk miatt
be sem fejeztem (Városalapítók például), és azokat is,
amelyek kedvenceim
voltak (az említett Beavatás) elajándékozom. Én nem tudom
már olvasni,
birtokolni ezeket, mert a borítójukon látom Sándor arcát,
ahogyan kardot
ragadva, a jó ízlés lovagjaként engem le akar győzni. Én
ezt nem engedhetem be
az otthonomba, én a barátaimmal akarok egy fedél alatt
lenni! A
magazin megy tovább, amíg kereslet van rá addig folytatom, Sándor és a barátai
pedig nem fogják
megvásárolni, így jártunk...